2.2 Begroting 2024
In deze paragraaf bespreken we op hoofdlijnen de belangrijkste bijstellingen en ontwikkelingen. Verder presenteren we de gewijzigde begroting 2023 na de voorjaarsrapportage per hoofdtaakveld.
Bijstellingen en ontwikkelingen op hoofdlijnen
Het begrotingssaldo wordt in deze voorjaarsrapportage met 7,23 miljoen euro nadelig bijgesteld. Hieronder volgen de belangrijkste bijstellingen met een effect op het begrotingssaldo.
Voordelen
- Kapitaallasten 1,1 miljoen euro voordelig, incidenteel.
De kapitaallasten zijn herrekend op basis van de werkelijke boekwaarden per 1 januari 2024. Omdat een aantal investeringsprojecten lager uitvalt danwel later tot uitvoering komt, is er sprake van een onderuitputting op de kapitaallasten van ruim 2,0 miljoen euro. Deze onderuitputting valt incidenteel vrij ten gunste van de stelpost onderuitputting kapitaallasten op hoofdtaakveld 0 (0,9 miljoen euro). Het restant van 1,1 miljoen euro leidt tot een positieve bijstelling van het begrotingssaldo.
- Treasury 900.000 euro voordelig, incidenteel.
Als gevolg van onze gunstige liquiditeitspositie lenen we geld uit op de markt. Per saldo levert dit door rentebaten een incidenteel voordeel op van 900.000 euro.
Nadelen
- Wmo en Jeugdwet 6,0 miljoen nadelig, structureel.
Conform de lijn van 2023 hebben zowel binnen de Wmo als de Jeugd significante verschuivingen plaatsgevonden. De indexatie van de Wmo en Jeugd voor de begroting van 2024 was initieel gebaseerd op een voorlopig indexatiecijfer van 4,33%. Echter, de daadwerkelijke contractuele verhoging van de tarieven ligt gemiddeld op 7%. Dit reflecteert in een substantieel hoger tarief, deels als gevolg van marktdynamieken en resulteert in een structurele toename van de lasten met 1,72 miljoen euro.
Bovendien laat de volumeontwikkeling binnen zowel de Wmo als Jeugd een stijging zien ten opzichte van de aantallen die als uitgangspunt voor het meerjarenperspectief van de programmabegroting 2024 werden gebruikt. Deze toename, mede door de intensivering van benodigde zorg, leidt bij ongewijzigd beleid tot een additionele structurele lastenverhoging van 4,31 miljoen euro.
Voor Wmo en Jeugd is de totale structurele begrotingswijziging 6,03 miljoen euro, waarvan 4,37 miljoen euro toe te schrijven is aan Jeugd en 1,66 miljoen euro aan de Wmo.
- Inkomensregelingen Bijstand - BUIG 1,4 miljoen euro, incidenteel nadelig.
De kosten voor de bijstandsuitkeringen zijn hoger dan begroot door een wettelijke verhoging van 4,1%. Verder zijn de loonsubsidies meer gestegen dan voorzien. Tevens is het BUIG-budget ten opzichte van de begroting voor 2024 gedaald. Het voorlopig BUIG-budget is per saldo 262.319 euro lager dan het BUIG-budget waar in de begroting rekening mee is gehouden. Na de zomer is er meer zekerheid over de definitieve omvang van het budget.
- CAO gemeenteambtenaren 300.000 euro nadelig, structureel
De werkgevers en vakbonden hebben een akkoord over een nieuwe cao bereikt. De nieuwe cao loopt van 1 januari 2024 tot en met 31 maart 2025 met afspraken die het werken voor de gemeentelijke sector bij huidige arbeidsmarktkrapte goed ondersteunt. Zo wordt - naast de loonafspraken - doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd eenvoudiger, komt er meer ruimte voor een hogere arbeidsmarkttoeslag en wordt een 40-urige werkweek makkelijker om af te spreken. In de cao is een salarisstijging afgesproken van 4,75% per 1 januari 2024 en 1,25% per 1 oktober 2024. Deze stijging verhoudt zich redelijk met de reservering van 4,7% die wij bij de begroting 2024 op basis van het Centraal Economisch Plan 2023 in onze meerjarenraming hadden opgenomen (zie ook taakveld 0.8).
Bijgestelde begroting na de voorjaarsrapportage
Onderstaand overzicht laat het verloop van de begroting 2024 zien per hoofdtaakveld.
Hoofdtaakveld | Begroting voor VJR | Wijziging | Begroting na VJR | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 2024 | 2024 | N/V | 2024 |
0 Bestuur en ondersteuning | 63.070 | -976 | V | 62.095 |
1 Veiligheid | 8.307 | 400 | N | 8.707 |
2 Verkeer en vervoer | 14.957 | -350 | V | 14.607 |
3 Economie | 6.625 | 400 | N | 7.025 |
4 Onderwijs | 13.248 | 9 | N | 13.257 |
5 Sport, cultuur en recreatie | 20.189 | 651 | N | 20.840 |
6 Sociaal domein | 182.458 | 9.170 | N | 191.628 |
7 Volksgezondheid en milieu | 26.121 | 2.501 | N | 28.622 |
8 Volkshuisvesting-ro-stedelijke vernieuw | 21.959 | 1.567 | N | 23.526 |
Totaal lasten | 356.934 | 13.373 | N | 370.307 |
Bedragen x 1.000 euro |
Hoofdtaakveld | Begroting voor VJR | Wijziging | Begroting na VJR | |
---|---|---|---|---|
Baten | 2024 | 2024 | N/V | 2024 |
0 Bestuur en ondersteuning | -263.096 | -309 | V | -263.405 |
1 Veiligheid | -45 | - | N | -45 |
2 Verkeer en vervoer | -906 | 80 | N | -826 |
3 Economie | -4.056 | - | N | -4.056 |
4 Onderwijs | -4.691 | -192 | V | -4.882 |
5 Sport, cultuur en recreatie | -1.027 | -511 | V | -1.538 |
6 Sociaal domein | -46.087 | -1.731 | V | -47.817 |
7 Volksgezondheid en milieu | -25.799 | - | N | -25.799 |
8 Volkshuisvesting-ro-stedelijke vernieuw | -12.418 | -1.166 | V | -13.584 |
Totaal baten | -358.123 | -3.829 | V | -361.953 |
Bedragen x 1.000 euro |
Totaal saldo van baten en lasten | -1.189 | 9.543 | N | 8.354 |
---|---|---|---|---|
Bedragen x 1.000 euro |
Reserves | Begroting voor VJR | Wijziging | Begroting na VJR | |
---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | N/V | 2024 | |
Stortingen reserves | 5.283 | 3.598 | N | 8.881 |
Onttrekkingen reserves | -4.747 | -5.915 | V | -10.662 |
Totaal reserves | 536 | -2.317 | V | -1.781 |
Bedragen x 1.000 euro |
Begrotingssaldo na bestemming | -653 | 7.227 | N | 6.573 |
---|---|---|---|---|
Bedragen x 1.000 euro |